Denně nám přichází data, umělá inteligence nás upozorní na zhoršení pacientů, přibližuje kardiolog telemedicínu

19. červenec 2021

Telemedicína se v době pandemie ukázala často jako jediná možnost, jak se spojit s lékařem a řešit akutní problémy. „Jsem rád, že jsme měli možnost navštívit centra ve Finsku, Dánsku a podobně, což byla velká inspirace pro to, co budeme někdy potřebovat. A ono to přišlo, aniž jsme to tušili: pandemie covidu urychlila celou problematiku. A mít zkušenosti a vize do budoucna bylo velkým darem. Myslím, že jsme se v této oblasti velmi posunuli,“ říká kardiolog Miloš Táborský.

„Byla to zkušenost ze skandinávských zemí, které jsou mekkou moderní medicíny. Tam totiž už víc než dvacet let existují modely a projekty, které telemedicínu propagují, a to zejména na komunitní úrovni,“ přibližuje Táborský, přednosta I. interní kardiologické kliniky Fakultní nemocnice Olomouc a pedagog na Lékařské fakultě Univerzity Palackého.  

Čtěte také

Táborský se telemedicíně, tedy poskytování zdravotních rad na dálku, věnuje dlouhodobě. V kardiologii je to podle něj užitečná metoda, protože až 60 procent českých pacientů, kteří odcházejí domů z kardiocentra s implantátem, má i nějakou formu dlouhodobé monitorace, třetina z nich má do roku i další onemocnění srdce, zejména poruchy srdečního rytmu. 

Miloš Táborský, host pořadu Hovory

„A my jsme velice rychle schopni reagovat na změnu zdravotního stavu či na nově vzniklý technický problém, který potenciálně negativně ovlivňuje funkčnost například kardiostimulátoru,“ vyzdvihuje kardiolog.

„Důležitá je rychlost reakce, kdy systémy fungují automaticky, a to na základě umělé inteligence. To je ten největší přínos.“

Díky telemedicíně máme údaje o pacientech, kteří měli akutně nějakou poruchu či problém.
Miloš Táborský

Jak to funguje? Přistroj, který má pacient doma, totiž každou noc odešle datový soubor do zabezpečeného serveru, který je umístěný pro celý svět na jednom místě v Německu.

Čtěte také

„Následně třídí zprávy, a to na velice důležité, které označuje červeně a na které musíme reagovat okamžitě, pak oranžové a zelené. Zprávy dostaneme druhý den ráno na náš zabezpečený web. Máme tak údaje o pacientech, kteří měli akutně nějakou poruchu či problém,“ vysvětluje.

„Monitor srdečního rytmu je věc, která už je vyřešená, pojďme se bavit o dalších programech. Třeba pacientů s chronickým srdečním selhávání strašně přibývá. Dnes jich máme víc než 400 tisíc a přibývají další. A lidé s chronickým pokročilým srdečním selháním, se sníženou funkcí levé komory srdeční, ti jsou opravdu teď velký problém,“ upozorňuje Táborský. Sledovat jejich zdravotní stav je ale bez telemedicíny obtížné.

Pro které pacienty by byla telemedicína také prospěšná? Podrobnosti si poslechněte v audiozáznamu pořadu Hovory, ptala se Andrea Skalická.

autoři: Andrea Skalická , lup
Spustit audio

Související